آشنایی با( CX) یا همان شاخص تجربه مشتری با پیام رسون
در مقالاتی که در سایت سامانه پیامکی به ثبت رسیده است همیشه به این نکته اشاره کرده ایم که رضایت مشتری در اولویت هر کاری قرار دارد لذا این رضایت دارای شاخصه هایی است که تصمیم داریم در این مقاله به آن بپردازیم پس تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید .
شاخص تجربه مشتری چیست ؟:
شاخص تجربه مشتری بهطورکلی به میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان نسبت به یک محصول، خدمات، برند یا سازمان اشاره دارد. این شاخص بر اساس تجربه کلی مشتریان از طریق تمامی نقاط تماس با سازمان، شامل پاسخگویی به سؤالات، پشتیبانی مشتری، تحویل محصولات و خدمات، تجربه خرید و استفاده از محصولات و خدمات و … اندازهگیری میشود.
این شاخص بهعنوان یک معیار مهم در تجارت الکترونیک، فروشگاههای آنلاین، صنایع خدماتی و سایر صنایع استفاده میشود و درک بهتری از نیازها و خواستههای مشتریان، میتواند به بهبود تجربه خرید و رضایتمندی مشتریان کمک کند. این شاخص برای شناسایی نقاط ضعف و قوت در تجربه مشتری، بهبود فرایندهای کسبوکار، افزایش فروش و وفادار سازی مشتریان اینترنتی و آفلاین ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .
ضرورت نیاز به مدیریت تجربه مشتری :
تجربه مشتری (CX) عرصه ای جدید برای رقابت برندها بر سر ایجاد تجربه ای موثر برای مشتری است. این مقوله، اصلی ترین وجه تمایز نام های تجاری با یکدیگر است.
عدم وجود راهکارهای مناسب برای مدیریت تجربه مشتری تمام زوایای کسب و کار شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. در ادامه ضرورت نیاز به راهکارهای مدیریت تجربه مشتری را بررسی خواهیم کرد:
1- کاهش نرخ از دست دادن مشتری:
واقعیت این است که به دست آوردن مشتریان جدید، روندی بسیار پر هزینه تر از حفظ مشتریان موجود است. حفظ مشتری به منزله حفظ و ایجاد جریان نقدینگی پایدار بوده و حفظ 5 درصدی مشتریان منجر به افزایش 25 درصدی سود خواهد شد. چنین راهکاری کمک خواهد کرد تا با اتخاذ تصمیمات مناسب و برداشتن گام هایی موثر بتوانید نرخ از دست دادن مشتریان را کاهش دهید.
2- افزایش درآمد:
همان طور که پیش از این نیز گفته شد، از دست دادن مشتریان منجر به کاهش درآمد خواهد شد. این در حالی است که حفظ مشتریان، جریان پایدار سود و نقدینگی را در پی خواهد داشت. به علاوه، مشتریان دائمی از خدمات شما بهره مند شده و در صورت رضایت از آنها به مشتریانی وفادار تبدیل خواهند شد.
3- ایجاد حس وفاداری در مشتریان:
کیفیت تجربه مشتری (CX) با میزان وفاداری و شمار طرفداران برند، رابطه ای مستقیم دارد. یعنی، تجربه مشتری هر چقدر ناب تر و منحصر به فردتر باشد، همان قدر بیشتر احتمال خواهد داشت که تعداد مشتریان وفادار افزایش یابد. مشتریان راضی و وفادار، رویکردی مثبت خواهند داشت و از برند شما طرفداری خواهند کرد. از طرف دیگر، آنها به شکلی داوطلبانه، برند شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی خواهند نمود.
شما هم می توانید با استفاده از ارسال اس ام اس از طریق خرید پنل پیامکی سنجش رضایت مشتری و میزان وفاداری مشتریان تان را با استفاده از شاخص های موجود در پلتفروم بسنجید برای این کار کافیست به سایت سامانه پیام کوتاه شیراز سر بزنید .
چطور شاخص تجربه مشتری را بهتر کنیم؟:
برای بهبود شاخص تجربه مشتری میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
1- جمعآوری بازخورد مشتریان:
جمعآوری بازخورد مشتریان از طریق نظرسنجیها، ارزیابیهای آنلاین و یا برگزاری جلسات گروهی با مشتریان به شما کمک میکند تا نظرات و انتقادات مشتریان را بشنوید و به نتیجهگیریهایی برای بهبود تجربه مشتری برسید.
2- آموزش پرسنل :
پرسنل شما نقش مهمی در تجربه مشتری دارند، بنابراین باید آنها را آموزش داده و به آنها کمک کنید تا بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کنند. آموزشها میتواند شامل آموزشهای مربوط به مهارتهای ارتباطی، حل مسئله، نگرش به مشتری و… باشد.
3- سادهسازی فرایندها :
اگر فرایندهای شما برای مشتری پیچیده یا طولانی هستند، مشتریان ممکن است احساس ناامیدی کنند و تجربه مشتری شما را نامطلوب بدانند؛ بنابراین، شما باید به سادهسازی فرایندها و کاهش هرگونه مانع یا بار مزاحم برای مشتریان توجه کنید.
4- ارائه خدمات برتر:
شما میتوانید با ارائه خدمات برتر به مشتریان، تجربه مشتری را بهبود بخشید. برای این منظور میتوانید به بهبود کیفیت محصولات و خدمات، بهبود فرایندهای پشتیبانی و خدمات کمک به مشتری توجه کنید.
انواع شاخص تجربه مشتری:
شاخصهای تجربه مشتری میتوانند بهصورت متنوعی تعریف شوند. در زیر، برخی از انواع شاخصهای تجربه مشتری را معرفی میکنیم:
- شاخصهای رضایت مشتری: شامل عواملی مانند میزان رضایت مشتریان، نرخ تکرار خرید، احتمال توصیه به دوستان و خانواده و همچنین نرخ بازگشت مشتریان به فروشگاه میشود.
- شاخصهای عملکرد مشتری: شامل عواملی مانند میزان فروش، تعداد خریداران جدید، میزان تبلیغات مؤثر و تعداد ارائه خدمات پس از فروش میشود.
- شاخصهای شناخت مشتری: شامل عواملی مانند شناخت مشتری و نیازهای مورد انتظارشان از محصول یا خدمات شما میشود.
- شاخصهای وفاداری مشتری: شامل عواملی مانند تعداد مشتریان وفادار، فرکانس خرید آنها و میزان هزینة هر مشتری برای شما میشود.
- شاخصهای شبکه ارتباطی: شامل عواملی مانند تعداد فالوورها، تعداد لایکها و نظرات مثبت و منفی در شبکههای اجتماعی، تعداد بازدیدها و نرخ بازگشت کاربران به سایت شما میشود.
هر یک از این شاخصها میتوانند بهعنوان ابزاری برای تحلیل و بهبود تجربه مشتری استفاده شوند.
پیام رسون :
در این مقاله به بررسی مفهوم تجربه مشتری پرداختیم تا بدانیم «تجربه مشتری چیست». به برداشت مخاطب در سه مرحله قبل، حین و بعد از خرید محصول یا استفاده از خدمات، تجربه مشتری گفته میشود. میزان رضایت مخاطب از این سفر در کسبوکار باعث ایجاد تصویر ذهنی برند خواهد شد. ازاینرو اهمیت به تجربه مشتری و استفاده از ترفندهایی برای مدیریت سفر مشتری اهمیت دارد.
راهکارهای متعددی برای مدیریت تجربه مشتری در کسبوکار وجود دارد. ایجاد پنلی برای ثبت بازخورد، پاسخ بهموقع به مخاطبان، در دسترس بودن، اولویت دادن به نیازهای مخاطبان و شفاف کردن مسیر فروش به بهبود تجربه مشتری کمک میکند.
اگر هنوز هم در رابطه با شاخص تجربه مشتری ابهامب دارید میتوانید با تیم پشتیبانی پیام رسون تماس بگیرید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید .
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .
نظرات شما عزیزان:
ادامه مطلب